BAS

Bewust Aangifte Samen: een programma waarbij je ondersteuning krijgt bij de keuze om wel of geen aangifte te doen

Ben jij slachtoffer van huiselijk geweld of seksueel misbruik en overweeg je aangifte

Er zijn duizenden redenen te vinden waarom slachtoffers geen aangifte doen van huiselijk geweld of seksueel misbruik.
Die redenen variëren van angst voor wraak, schaamte, geen vertrouwen in de politie en meer.

Met het programma BAS, Bewust Aangifte Samen, willen wij slachtoffers ondersteunen bij het maken van die keuze en bewust laten worden van het belang van het doen van aangifte.

Ervaringsdeskundigen die in het verleden een dergelijke traumatische ervaring hebben opgedaan en wél aangifte hebben gedaan ondersteunen de slachtoffers 'van nu' en delen hun kennis en ervaringen in het hele proces vanaf de aangifte.

Dit programma is in ontwikkeling maar wanneer je dringend hulp nodig hebt om vragen hebt bel of app  dan met Aletta: 06-43031690 Mailen kan ook: aletta@stichtingviv.nl

Linor Abargil, voormalig Miss World, misbruikt, zes weken voordat ze de verkiezing won, zei in een door haar gemaakte documentaire: "Het helpt niet wanneer anderen je zielig vinden. Het helpt niet bij het herstellen van een ingrijpende gebeurtenis zoals geweld of misbruik. Het vertrouwen komt terug wanneer je aangifte doet en de dader  achter de tralies verdwijnt. De mensen die zwegen over misbruik of geweld, kunnen er later ook amper over praten, durven soms amper nog naar buiten en mijden vaak contact met anderen. Er zit een ander gezicht op maar slachtoffers staan op hetzelfde punt. Maar het is moeilijk om door te gaan als er geen gerechtigheid is geschiedt".